72 - ALL SENSORS

  .

72- ALL SENSORS :



“Bang.. kereta aku semput bila tekan minyak, enjin rasa macam tidak ada kuasa. Apa masalah dia ni?”, katanya.

 , mungkin salah satu sensor dalam enjin tu yang buat hal. Sensor ni macam otak kecil dalam kereta yang hantar isyarat ke komputer enjin. Kalau dia tak berfungsi betul, prestasi enjin pun terganggu.”

“Sensor-sensor ni mungkin nampak kecil, tapi peranan dia besar dalam memastikan enjin kereta kau berjalan dengan lancar. Jalan raya kita ni yang penuh liku dan cabaran boleh beri kesan pada sensor-sensor ni, terutamanya bila habuk, debu, atau kelembapan masuk ke ruang enjin”

1. Mass Air Flow (MAF) Sensor
“MAF sensor ni penting sebab dia ukur jumlah udara yang masuk ke enjin. Kalau sensor ni rosak, campuran udara dan bahan api tak betul, sebab tu kau rasa enjin semput. Biasanya, habuk dan kotoran buat sensor ni cepat rosak.”

2. Throttle Position Sensor (TPS)
“TPS ni bagi tahu komputer enjin berapa banyak throttle terbuka masa kau tekan minyak. Kalau rosak, enjin akan rasa tak responsif, macam tak ikut perintah kau. Kau tekan minyak kuat pun, tapi kereta tak gerak macam biasa.”

3. Oxygen Sensor
“Sensor oksigen ni ukur jumlah oksigen dalam ekzos, bagi tahu enjin sama ada pembakaran bahan api cukup atau tidak. Kalau sensor ni rosak, kau akan nampak kereta jadi lebih kuat makan minyak sebab enjin tak dapat kawal campuran udara-bahan api dengan betul.”

4. Knock Sensor
“Knock sensor ni tugas dia kesan bunyi letupan kecil dalam enjin. Kalau enjin ‘ketuk’ atau buat bunyi aneh, sensor ni bagi isyarat pada komputer untuk ubah campuran udara dan bahan api. Kalau rosak, enjin boleh jadi kasar dan ada bunyi pelik.”

5. Camshaft Position Sensor
“Camshaft sensor ni pastikan timing enjin kau betul dengan mengenal pasti kedudukan camshaft. Bila rosak, timing enjin jadi lari, dan kau akan perasan kereta susah nak hidup atau enjin tak lancar.”

6. Coolant Temperature Sensor
“Sensor ni pastikan enjin tak panas sangat. Dia bagi isyarat pada enjin untuk kawal sistem penyejukan. Kalau rosak, kau tak akan tahu suhu enjin sebenar, dan risiko enjin jadi terlalu panas pun tinggi.”

7. NOx Sensor
“NOx sensor ni kesan gas nitrogen oksida dalam ekzos, yang biasanya terhasil masa suhu enjin tinggi. Sensor ni penting untuk kawal emisi dan pastikan kereta lebih mesra alam. Kalau rosak, kau mungkin perasan bau ekzos lebih kuat dari biasa.”

8. Manifold Absolute Pressure (MAP) Sensor
“MAP sensor ni pula ukur tekanan dalam manifold enjin. Data ni penting untuk komputer enjin tentukan campuran bahan api yang sesuai. Kalau MAP sensor rosak, kau akan rasa enjin kurang kuasa, terutamanya masa mendaki.”

“Jadi, kalau satu sahaja rosak, boleh bagi kesan besar pada enjin, ya?”, sambungnya.

“Betul tu, men. Kalau satu sensor buat hal, semua sistem enjin boleh terganggu. Sebab tu, kalau kereta kau tiba-tiba semput, kuat makan minyak, atau ada bunyi pelik, mungkin ada sensor yang perlu periksa atau ganti.”

“Baiklah, lepas ni aku akan pastikan sensor-sensor ni semua dalam keadaan baik. Kalau ada masalah, terus cek sebelum jadi lagi teruk.”

“Dengan faham fungsi setiap sensor ni, kau akan lebih mudah kenal pasti tanda awal kerosakan. Sensor-sensor ni mungkin kecil, tapi peranan dia sangat besar untuk pastikan enjin sentiasa berfungsi lancar”.
#



xxxxxx



STARTING CIRCUIT :







REMARK CODE :
****************
1208: Fuel Pump
1200: Fuel Pressure Regulator
1220: Sensor (possibly a temperature or pressure sensor)
1253: Solenoid
1313: Actuator
1260: Injector
1620: Throttle Position Sensor
1261: Camshaft Position Sensor
1304: Engine Control Module (ECM)
1320: Ignition Module
1240: Oil Pressure Switch
1150: Connector
1312: Relay
13V NR: Voltage Reference

#








...

.

Catatan popular daripada blog ini

1.PART KERETA