60 - FUEL PUMP
.
60 - FUEL PUMP :
Perkara yang perlu diperiksa :
Menguji tekanan bahan api menggunakan kit penguji tekanan. Untuk melakukan ini, anda perlu menanggalkan penutup injap Schrader dan kemudian skru dalam tolok tekanan anda. Dengan tolok disambungkan, anda akan mendapat tekanan bahan api sebenar apabila anda menghidupkan kunci. Tolok harus memberi anda sekurang-kurangnya 30 PSI, dan ia harus kekal di sana. Katakan anda menghidupkan penyalaan ke kedudukan ON dan tekanan bahan api tidak meningkat – ini menunjukkan anda mempunyai pam bahan api yang rosak pastinya.
#
Gejala Biasa Pam bahan api yang tidak baik : Bagaimana untuk Mendiagnosis dan Menggantikan?
Tugas tunggal pam bahan api adalah untuk mengeksport gas dari tangki gas ke enjin, dan ia menjalankan tugas ini dengan bahagian auto lain. Itu menjadikannya sukar untuk mengetahui sama ada ia gagal atau tidak, melainkan anda mengetahui gejala pam bahan api yang buruk.
Kunci penting dalam mendiagnosis kenderaan ialah memberi perhatian kepada cara ia biasanya berfungsi, bertindak dan berjalan setiap hari. Adakah ia biasanya mengeluarkan bunyi? Jika ya, apakah bunyi yang dihasilkannya? Apakah RPM biasa kenderaan itu? Dengan bantuan artikel ini dan perhatian terhadap perincian, anda akan dapat memberitahu masalah pam bahan api dan mengetahui cara membetulkannya.
#
CARA :
******
Langkah 1. Putuskan sambungan terminal bateri: Ambil pemutar skru anda dan cabut terminal negatif bateri kereta supaya anda tidak mempunyai sebarang kuasa ke atas kereta. Dengan cara itu, jika anda tersalah mengisar sesuatu pada kereta, ia tidak akan mencetuskan dan menyalakan bahan api.
Petua: Buat sedikit kajian tentang kereta anda. Anda mungkin mahu pergi ke bagasi kereta dan angkat permaidani itu dan dapatkan akses ke bahagian atas tangki bahan api atau di bawah tempat duduk belakang sebelum anda menjatuhkan tangki.
Langkah 2. Sekat roda belakang: letak kenderaan di atas tanah rata dan sekat roda daripada bergerak.
Langkah 3. Kosongkan tangki gas: Buka penutup tangki gas dan kosongkan bahan api dari situ. Keluarkan gas sebanyak yang anda boleh untuk menjadikan tangki seringan mungkin.
Langkah 4. Putuskan sambungan hos masukan tangki bahan api: Gelongsor di bawah kenderaan anda dan cabut hos besar dari pintu gas ke tangki.
Langkah 5. Putuskan sambungan talian Bahan Api: Bergantung pada jenama dan model kereta anda, saluran bahan api mungkin berjalan terus dari tangki bahan api ke penapis. Putuskan sambungan plumbum dan kembalikan hos supaya anda tidak menghadapi masalah apabila anda menurunkan tangki.
Langkah 6. Sokong tangki dengan bicu: Dengan saluran bahan api terputus, ambil bicu anda dan luncurkannya di bawah tangki, dan bicu untuk menyokong tangki. Anda perlu mengimbanginya secara sama rata dan menekannya dengan ringan pada tangki supaya apabila anda kehilangan bolt yang menahan tangki, ia tidak akan gagal begitu sahaja.
Langkah 7. Tanggalkan bolt tangki gas: biasanya terdapat dua atau empat bolt yang memegang tangki gas. Anda perlu mengeluarkannya satu demi satu.
Langkah 8. Turunkan bicu: Turunkan tangki gas secara perlahan. Dengan tangki gas separuh ke bawah, anda perlu menggantungnya dan mengeluarkan sebarang saluran bahan api atau wayar yang tinggal. Dengan semua hos diputuskan, anda boleh menjatuhkan tangki gas sepenuhnya.
Langkah 9. Tarik penutup bekas bahan api: Tanggalkan bolt yang menahan bekas bahan api dengan tangki.
Langkah 10. Tanggalkan pemasangan pam bahan api: Tanggalkan pemasangan pam bahan api dari tangki gas dengan berhati-hati. Pemasangan pam bahan api mempunyai plumbum dan hos pemulangan, penapis bahan api, pam bahan api itu sendiri dipasang padanya - dan pengawal selia tolok yang menunjukkan paras gas.
Langkah 11. Gantikan pam bahan api: terdapat dua cara untuk melakukan ini. Mula-mula, anda boleh menyingkirkan pemasangan pam bahan api lama dan menggantikannya dengan yang bagus atau dapatkan pam baharu kerana ia adalah satu-satunya perkara yang buruk dalam pemasangan. Pilih pilihan yang anda mahu gunakan dan jadikan semuanya bagus dan lancar. Jika anda memilih untuk menggantikan hanya pam bahan api, ingat untuk menggantikan penapis juga.
Dan itu sahaja! Letakkan pemasangan di dalam tangki dan ikuti prosedur sebaliknya. Beri perhatian kepada anak panah pada penapis bahan api, yang menunjukkan kawasan aliran semasa memasangnya semula. Sebaik sahaja anda selesai dengan pemasangan, isi semula tangki dengan bahan api yang anda keluarkan sebelum ini.
Langkah 12. Mulakan kereta: anda ingin melihat sama ada kereta dihidupkan. Anda sepatutnya cukup yakin kerana diagnosis menunjukkan pam bahan api. Apabila anda menukar pam bahan api, anda ingin menghidupkan pencucuhan ke kedudukan larian, matikan dan putarkannya ke kedudukan larian - lakukan ini beberapa kali. Apa yang dilakukan ialah menekan bahan api dan mengisi saluran bahan api dengan gas kerana anda mengosongkannya apabila anda menggantikan pam. Teruskan dan hidupkan kereta. Hebat, dan ini sahaja. Beginilah cara anda mendiagnosis dan menggantikan pam bahan api yang buruk.
#
Note :
*****
Simptom Paling Biasa Pam Bahan Api Buruk
Oleh kerana pam bahan api bertanggungjawab untuk mengeksport gas ke enjin untuk berfungsi, ia akan memberikan masalah prestasi dan kebolehmanduan apabila ia mula gagal. Anda perlu berhati-hati dengan tanda-tanda pam bahan api yang tidak baik berikut yang memberi amaran kepada pemandu tentang masalah kritikal.
Permulaan yang sukar
Isu yang biasa dikaitkan dengan pam bahan api yang rosak adalah sukar untuk dimulakan. Lama kelamaan, pam bahan api boleh menjadi lemah atau haus kerana pam sentiasa berjalan setiap kali pencucuhan dihidupkan. Pam bahan api yang buruk mungkin masih mengepam bahan api, tetapi enjin mungkin mengalami permulaan yang sukar kerana bekalan bahan api yang tidak mencukupi. Pam bahan api yang gagal boleh menyebabkan enjin mengambil lebih banyak engkol untuk dihidupkan daripada biasa, dan dalam kes yang lebih teruk, ia mungkin memerlukan enjin untuk menghidupkan zillion kali sebelum ia boleh dihidupkan.
Enjin Lonjakan
Pam bahan api yang gagal boleh menyebabkan kenderaan melonjak dan menunjukkan anda perlu menggantikan pam bahan api. Lonjakan berlaku pada kelajuan malar rawak. Jika ini berlaku secara konsisten, ia mungkin disebabkan oleh pam bahan api yang buruk.
Berhenti pada suhu tinggi
Terhenti menunjukkan simptom tekanan rendah pam bahan api. Ia boleh berlaku disebabkan oleh banyak masalah dalam kereta, tetapi anda perlu memberi perhatian apabila ia berlaku secara kerap pada suhu tinggi. Biasanya, terhenti pada suhu tinggi menunjukkan pam bahan api bermasalah. Jika terhenti berterusan dengan peningkatan suhu enjin, ia memberitahu anda bahawa anda mengalami kemerosotan pam bahan api dan perlu diganti.
Enjin terpercik
Salah satu tanda pasti pam bahan api yang buruk ialah enjin yang terpercik - biasanya pada kelajuan tinggi. Jika anda perasan enjin tiba-tiba terpercik pada kelajuan tinggi sebelum kembali kepada operasi biasa, ini menunjukkan terdapat masalah dengan pam bahan api. Ini juga boleh bertindak sebagai simptom penyuntik bahan api yang gagal. Ini bermakna pam bahan api atau penyuntik tidak dapat menyediakan bahan api yang mencukupi kepada enjin pada tekanan yang ideal. Anda perlu mendiagnosis pam bahan api dan penyuntik bahan api anda dan tentukan punca sebenar simptom ini.
Perbatuan gas rendah
Perbatuan gas yang rendah boleh menunjukkan gejala pam bahan api yang buruk 6.0 Lejang Kuasa. Jika anda perasan anda telah mengisi tangki minyak anda lebih daripada biasa, ia mungkin disebabkan oleh pam bahan api yang rosak. Injap di dalam pam bahan api mungkin mempunyai saiz, menyebabkan pam mengeksport lebih daripada jumlah bahan api yang diperlukan oleh sistem enjin. Bahan api yang berlebihan dalam enjin boleh menimbulkan masalah lain dalam enjin.
Kehilangan kuasa di bawah tekanan
Satu lagi gejala pam bahan api yang rosak pada enjin diesel atau petrol ialah kehilangan kuasa apabila kereta mengalami tekanan, seperti membawa beban berat semasa memecut atau semasa memandu mendaki bukit. Enjin mungkin dimatikan kerana ketidakupayaan pam bahan api untuk memenuhi permintaan bahan api oleh sistem enjin. Dalam kes sedemikian, kenderaan mungkin tidak dapat pergi atau mengekalkan jumlah kuasa yang diperlukan. Jika pam bahan api adalah puncanya, ia menandakan ia tidak dapat mengawal bahan api dengan tepat dan mengeksport jumlah bahan api yang diperlukan ke sistem enjin.
Bunyi rengekan dari tangki gas
Salah satu gejala pam bahan api yang paling ketara pada Honda Acrd atau mana-mana model kenderaan lain ialah bunyi rengek yang kuat. Pam bahan api yang gagal atau lemah mungkin menghasilkan lolongan atau rengekan yang ketara semasa berlari. Biasanya, pam bahan api biasa harus menghasilkan bunyi berdengung yang menunjukkan ia berfungsi. Walau bagaimanapun, Rengekan kuat yang datang dari tangki gas menunjukkan anda mempunyai pam bahan api yang gagal – atau menunjukkan paras bahan api anda di bawah ¼, atau anda mempunyai air dalam tangki gas.
Kereta tidak dihidupkan
Gejala yang lebih serius dari pam bahan api yang buruk ialah kereta tidak dihidupkan. Jika pam bahan api gagal sepenuhnya ke keadaan tidak menyediakan bahan api bertekanan yang boleh memecahkan vakum bahan api - kenderaan tidak akan dihidupkan. Enjin kenderaan masih akan berputar dengan baik apabila anda memusing kunci tetapi tidak akan dihidupkan kerana tekanan bahan api yang rendah atau tiada bahan api langsung. Banyak faktor lain boleh menyebabkan kereta tidak dihidupkan, jadi mendiagnosis kereta anda apabila anda menghadapi masalah sedemikian adalah sangat disyorkan.
Suhu enjin meningkat
Sekiranya pam bahan api gagal mengeksport jumlah gas yang betul yang diperlukan oleh sistem enjin, ini boleh memberi tekanan berlebihan pada enjin, mengakibatkan kenaikan suhu yang tidak teratur. Anda juga ingin memeriksa penapis gas anda, kerana ini boleh menjadi salah satu gejala penapis bahan api yang buruk.
.