25b - ENGINE GASKET ETC.
.
CAR ENGINE PARTS
PART ENJIN KERETA :
1. Engine Block / Blok Enjin :
****************************
Blok enjin, juga dikenali sebagai blok silinder, biasanya diperbuat daripada besi tuang atau aluminium. Dalam enjin lama, besi tuang biasanya digunakan kerana ketahanan dan rintangan habanya. Walau bagaimanapun, dengan kemajuan dalam aloi aluminium, banyak enjin moden kini menggunakan blok aluminium. Aluminium lebih ringan, yang meningkatkan kecekapan bahan api, tetapi ia memerlukan sistem penyejukan canggih untuk mengelakkan terlalu panas.
2. Cylinder Head / Kepala Silinder :
***********************************
Kepala silinder terletak di atas blok enjin dan menempatkan ruang pembakaran, injap dan komponen lain. Sama seperti blok enjin, kepala silinder secara tradisinya diperbuat daripada besi tuang. Walau bagaimanapun, kepala silinder aluminium telah menjadi lebih lazim kerana beratnya yang lebih ringan dan sifat pelesapan haba yang lebih baik. Kepala aluminium juga membolehkan reka bentuk yang lebih rumit, meningkatkan aliran udara dan bahan api.
3. Pistons / Omboh :
********************
Omboh biasanya diperbuat daripada aloi aluminium, kerana ia perlu ringan dan mempunyai kekonduksian terma yang baik. Pada masa lalu, besi tuang digunakan untuk kekuatannya, tetapi aloi aluminium menawarkan prestasi yang lebih baik dari segi pengurangan geseran dan pelesapan haba yang lebih baik. Omboh juga telah berkembang dalam reka bentuk, dengan pengenalan ciri seperti saluran penyejuk minyak dan skirt omboh untuk kecekapan yang dipertingkatkan.
4. Connecting Rods / Batang Penyambung :
********************************************
Rod penyambung menghubungkan omboh ke aci engkol dan tertakluk kepada daya dan tegasan yang tinggi. Secara tradisinya, rod penyambung diperbuat daripada keluli, tetapi kemajuan dalam bahan telah membawa kepada penggunaan aloi ringan seperti keluli palsu, logam serbuk, atau titanium. Bahan-bahan ini menawarkan nisbah kekuatan kepada berat yang lebih baik, mengurangkan berat keseluruhan enjin dan membolehkan RPM yang lebih tinggi.
5. Crankshaft / Aci engkol :
***************************
Aci engkol menukarkan gerakan salingan piston kepada gerakan putaran. Ia biasanya diperbuat daripada keluli tempa kerana kekuatan dan ketahanannya yang tinggi. Walau bagaimanapun, sesetengah enjin berprestasi tinggi mungkin menggunakan aci engkol palsu atau bilet yang diperbuat daripada bahan eksotik seperti titanium atau gentian karbon untuk mengurangkan lagi berat dan meningkatkan prestasi.
6.Valves / Injap :
****************
Injap enjin mengawal pengambilan dan ekzos udara dan bahan api. Pada masa lalu, injap kebanyakannya diperbuat daripada keluli, tetapi kemajuan dalam bahan telah membawa kepada penggunaan aloi seperti keluli tahan karat atau titanium. Bahan ini menawarkan kekuatan yang lebih baik, rintangan haba dan berat yang dikurangkan, membolehkan kelajuan enjin yang lebih tinggi dan prestasi keseluruhan yang lebih baik.
Secara keseluruhannya, evolusi bahagian enjin kereta telah menumpukan pada peningkatan prestasi, kecekapan dan ketahanan. Kemajuan dalam sains bahan dan teknik pembuatan telah membolehkan penggunaan bahan yang lebih ringan, lebih kuat, yang membawa kepada enjin yang lebih berkuasa dan cekap. Selain itu, reka bentuk dan kejuruteraan yang dipertingkatkan telah mengoptimumkan aliran udara, pembakaran dan kefungsian keseluruhan bahagian enjin, menghasilkan enjin kereta yang lebih dipercayai dan berprestasi tinggi.
#
.